«Mangt skal vi møte, mangt skal vi mestre. Dagen i dag kan bli vår beste dag.» Erik Bye

I disse tider, kanskje mer enn noen gang passer dette sitatet til Erik By veldig godt. Vi har møtt så mangt det siste året både kollektivt og individuelt. Noen ting liker vi og andre skulle vi ønske var annerledes. Selv om året 2020 har vært spesielt, er det en del av livet at vi ikke vet hva som kommer. Vi vet ikke hva vi møter, hva som skjer, men vi kan gjøre dagen i dag til vår beste.

Hvilken side av bussen sitter du? Sitter du på den siden som leter etter løsninger og muligheter og fokuserer på det som virker? Eller har du havnet på den tunge siden hvor problemer og utfordringer hopes opp?

Det er ikke slik at jeg mener at vi bare skal ta oss sammen og se “positiv på det” Vi har mange tusen tanker i løpet av et døgn og de fleste av dem er ubevisste. De er lagret av tilbakemeldinger vi har fått og det vi har lært av de personene vi har hatt rundt oss i oppveksten. Disse tankemønstrene kan endres og da endres livet. Men det er ikke så lett som å bare ta deg sammen å tenke positivt. Vi har som sagt flere tusen tanker og de fleste av dem er ubevisste. 

Når vi ønsker endring trenger vi å starte i det ubevisste. Det nytter lite å sette seg mål, ha ønsker og begynne å handle hvis vi ikke samtidig endrer i våre ubevisste tankemønster og programmeringer fra oppveksten.

Så er du klar til en oppgradering? Er du klar til å flytte deg fra problemsiden og over til løsnings og gledesiden i bussen?

Her får du fem tips til å oppgradere ditt mindsett, flytte over fra problemsiden og foreta en skikkelig opprydning i begrensende tankemønster

  1. Klargjør hva det er du ønsker deg. Veldig mange mennesker er opptatt av hva de ikke ønsker seg, hva de ikke liker og så havner de i klage kritikk- fellen. Det gir sjelden det resultatet en ønsker seg. Alternativet er å finne frem til hva det er du ønsker deg. Lag deg gjerne en liste over hva det er du ønsker å fylle 2021 med
  2. Oppdag hva det gir deg å realisere ønskene dine. Hvordan føles det når det ønsket er realisert. Alt vi ønsker oss er fordi vi tror det vil gi oss en god følelse. Så hvordan kan du legge tilrette for å føle den følelsen realiseringen av ønsket vil gi deg akkurat nå? Det er det Lykkekoden handler om. Det å knekke koden handler om å forstå at alt vi ønsker oss er fordi vi tror det vil gi oss en god følelse å realisere det. Boken deler i positive glade følelser og negative tappende følelser. Hvis det er slik at vi det meste av dagen har positive glade følelser vil vi være et match til mer av det vi ønsker oss. Så hva skal til for at du kan fylle ditt liv med mer glede og gjøre denne dagen til din beste som Erik Bye så fint skriver?
  3. Fokuser på det du ønsker deg. Når vi ønsker noe trenger vi å fokusere tankene og følelsene våre på det. Hvis du driver en business og stadig fokuserer på lite kunder, alt du må gjøre og hvordan tjene penger er ditt fokus på det du ikke ønsker deg og det gir en mangel tilstand. Det samme er hvis du ønsker en sunnere livsstil og ser en kake, kan vi tenke at det så deilig ut, og det ville smakt godt. Disse tankene gir oss noen følelser som inspirerer oss til å en type handling. Når vi handler ut fra en lav følelsesmessig vibrasjon gir det ikke det resultatet vi ønsker.  Når vi fokuserer tankene, betyr det ikke at vi ikke får tanken, men vi følger den ikke. Når tanken om at det er få kunder, jeg tjener ikke nok eller det hadde vært deilig med den kaken dukker opp, sier vi til oss selv, jeg har jo den kunden, jeg tjener jo brapå det og ja, den kaken hadde smakt godt, men nå har jeg bestemt meg for å være sunn. Så finner vi frem bildet av ønsket vårt og føler det. Alt vi ønsker oss er fordi vi tror det vil gi oss en god følelse. Så det er ikke ønsket i seg selv, men følelsen av å være, gjøre og ha det vi egentlig ønsker oss.
  4. Ta 100% ansvar. Det vil si å la være med å kritisere, klage eller komme med unnskyldninger. Både i tankene og gjennom ordene våre. Begynn å legge merke til hvor mye du klager, kritiserer deg selv eller andre og kommer med unnskyldninger. Alt det holder deg fast i det du ikke ønsker deg. Alternativet er å begynne å lete etter løsningen og fokusere på muligheter. Det gir en helt annen følelse og skaper magiske forandringer.
  5. Noter deg dine suksesser. Finn et ark eller en liten bok og noter ned alt som du fikk bra til i fjor, alle sukesessene alt du er fornøyd med fra året som gikk. Du kan gjerne ta for deg hvert livsområde og notere ned 5-10 suksesser på hvert av områdene, helse, karriere, familie, fritid, økonomi osv. Det kan hende det står litt fast i begynnelsen, men suksessene finnes der hvis du leter. Og det er virkelig verdt å lete. Det gir en unik mulighet til å anerkjenne seg selv og kjenne på stolthet og glede over hva en har fått til. For meg har det vært mange suksesser dette året. Jeg har skrevet min andre bok, reist hele Norge rundt med kurs og foredrag fått løftet og hjulpet hundrevis av mennesker til et nytt og bedre liv, hatt noen nære og gode samtaler med min mann og jentene mine, hatt noen skjønne turer med min familie og startet opp SMART akademiet, og mye mye mer. Del gjerne dine suksesser med oss i kommentarfeltet nedenfor.

Kanksje du kunne laget en liste over hva som gjør deg glad og så legge inn mer av det i hverdagen? For meg er det de små tingene som gjør meg glad. Hver kveld når jeg legger meg så tenker jeg gjennom hva som har gjort meg glad den dagen. Det er som oftest de små tingene, at jeg fikk en klem fra en av døtrene mine, at jeg hadde en god prat med noen, at jeg såg «lyset» gå opp for en av de jeg coachet, at jeg fikk et smil fra butikkdamen osv.

Hva er det som gjør deg glad? Det hadde vært veldig kjekt hvis du ville dele med oss hva som gjør deg glad. Det kan inspirere andre og på den måte spres glede ? Varm klem May Bente