Visste du at i dag er verdens lykkedag? FN har besluttet at den 20 .mars er den internasjonale Lykkedagen. Det har vært massiv forskning på lykke de senere årene og det har resultert i at mange land nå har satt Lykken på politisk dagsorden. Norge er ikke et av disse landene.
Hva er det som gjør at vi kan se på at så mye som 20-30% av unge mennesker slite psykisk og vite at forsking viser at vi kan gjøre mye med små grep? I går var jeg på en ungdomsskole og lærte de 200 elevene og deres lærere om tanker, følelser hva som styrker dere selvfølelse, forskjellen på selvtillit og selvfølelse, hvordan de kan ta ansvar for å skape de resultatene de ønsker seg og mye mer. Både lærer og elever kom til meg og takket for det jeg hadde lært de, mødre sendte meldinger til meg i etterkant takket for å ha fått en glad, inspirert og motivert ungdom hjem. Det rører meg å vite at en dag med 200 elever i salen kan gjøre at «Livet mitt ble plutselig mye enklere og bedre» (kommentar på facebook fra elev)
Jeg har hatt ungdomskurs en del år nå. Min erfaring er at det er de små tingene i hverdagen, som alle kan få til som gjør den store forskjellen. Jeg får brev og tilbakemeldinger fra ungdommene flere år etter hvor de forteller hvor stor effekt de har hatt av kurset og at de nå har våget å tro på seg selv og gå for sine drømmer. Jeg har mødre som kommer på kurs fordi de har sett hvor stor effekt ungdomskurset har hatt på deres ungdom og så vil de gjerne lære det samme.
Så det jeg lærer dem er ikke bare å bli lykkelige, og hvis du har lest boken Lykkekoden, så vet du at vi ikke snakker om den overfladiske lykken. Det handler om å være mer glad og komme ut av stresset og rottereset og ta tilbake øyeblikket og verdsette de små tingene. Ofte kaver og stresser vi og måler oss ut fra ytre standarder.
Lykkekoden og det jeg lærer ungdommene på kurs handler om å snu fokuset innover og begynne å verdsette seg selv, lytte på egne behov og ønsker og våge å tro på seg selv og føle seg gode nok som den de er. Det handler om å få mot og styrke til å velge det som er rett for meg og ikke hva alle andre mener.
Når jeg har ungdommer på kurs så spør de meg «hvorfor lærer vi ikke dette på skolen» Som tidligere lærer og lektor i pedagogikk er det også mitt spørsmål. Etter dagen i går og de herlige og takknemlige tilbakemeldingene fra elevene og lærene har jeg bare blitt sikrer på at dette er noe vi må få inn i skolen. Takknemlig for alle delinger, hjelp og ideer.
0 kommentarer