‘
FOTO: Anders Minge
May-Bente Høiland-Lode fra Varhaug leter etter glød og arbeidsgleden hos andre mennesker. Det har hun skapt sin egen arbeidsplass rundt.May-Bente Høiland-Lode er coach og lederutvikler gjennom sitt enkeltmannsforetak maybente.no.
Gjennom enkeltmannsforetaket maybente.no coacher hun og holder kurs for mennesker i næringslivet i Rogaland, samt private kunder. Den tidligere lektoren har i fem år hjulpet mennesker til å finne arbeidsgleden og skape forandring i livet. Sammen med Trond Ullenes inspirator og daglig leder i 3u, holder hun også lederutviklingskurs.
Endre tankemønster
På spørsmålet hvordan finne arbeidsglede i jobben, svarer Høiland-Lode med fem tips:
Verdsett hverandre i hverdagen. Skap gode relasjoner til kollegene dine.
Fokuser på suksessene, det som virker og det som er bra, dine egne og andres. Tren deg på å ta dine kolleger på fersken når de gjør noe bra.
Stopp negativ adferd. Ta ansvar for å skape de forandringene du ønsker. Dersom en dveler ved misnøye og klaging, skapes ikke handlekraft.
Relasjoner og resultat i en bedrift henger sammen. Positive opplevelser på jobben henger også sammen med at den ansatte føler jobben som meningsfull, at en gjør en forskjell for noen. Den største trivselen skapes av ledere som mestre å fokusere både på resultat og relasjon.
Slutt med det som ikke virker. Gjør mer av det som virker. Finn ut hva som gir energi. Kjedelige, uproduktive møter, en hard tome, mangel på ros for godt utført arbeid og en klagekultur senker arbeidsgleden.
Enkle grep funker best
– Jeg foretrekker enkle grep som er mulig å gjennomføre og som en vil se resultater av, sier May-Bente Høiland-Lode. Gjennom utdannelse og erfaring som pedagog, blant annet fra grunnskolen i Hå har hun funnet at praktiske, konkrete grep er bedre enn all verdens teori.
– En ting er å lese seg til kunnskap om hvordan skape gode endringsprosesser i eget liv og på arbeidsplassen, en annen ting er å sette dette ut i praksis, sier hun.
Du kan velge fokus
Høiland-Lode utfordrer sine kunder til å heve listen for sine prestasjoner. Når kunden har satt seg mål for forandringen, er hun streng på at vedkommende må jobbe med seg selv:
– Folk vil gjerne mange ting, men blir stående fast. Jeg forsøker å røske litt tak i dette. Jeg oppfordrer folk til å ta ansvar for sin egen livskvalitet. Du kan velge perspektiv når du står opp om morgenen; «Æsj, dette blir en trøtt dag.» Eller: «Ny, dag, nye muligheter.»
– Vi trener for å bli i bedre fysisk form. Vi skulle også trene mentalt for å skape arbeidsglede og god livskvalitet. Gjennom arbeidet mitt ser jeg mennesker endre tankemønstre og dermed holdninger og adferd. Jeg føler meg privilegert som får oppleve det, sier hun.
0 kommentarer